Terapia
Każda osoba z autyzmem jest indywidualnością.
Zajęcia terapeutyczne dostosowywane są do potrzeb ucznia oraz jego rodziny. Na zajęciach pracujemy nad problemami, z którymi dziecko przychodzi na terapię, jak i nad tymi, które pojawiają się podczas zajęć.
Ważne jest również rozwijanie istniejących w dziecku zasobów oraz działanie w sferze najbliższego rozwoju. Oferujemy pracę opartą zarówno na metodzie behawioralnej jak i podążającej.
Metody, które wykorzystywane są podczas zajęć dostosowane są do ucznia oraz posiadają akceptację rodzica.
Uczeń podczas zajęć może liczyć na wsparcie w zakresie:
- umiejętności społecznych
- stymulowania zmysłów
- dostrzegania i rozumienia emocji
- generalizacji umiejętności
- problemów związanych z zachowaniami trudnymi
- doskonalenia umiejętności szkolnych
- stymulowania procesów poznawczych, operacji myślowych
- rozwoju komunikacji
- zaspokajania potrzeby poczucia własnej wartości, rozwijania umiejętności
W związku z trudnościami, które przejawiają osoby ze spektrum autyzmu szkoła proponuje liczne zajęcia wspierające młodzież na wielu płaszczyznach.
- Trening umiejętności społecznych
- Trening umiejętności poznawczych
- Trening koncentracji uwagi
- Trening aktywności społecznej
- Zajęcia usamodzielniające
- Drama
- Terapia logopedyczna
- Terapia neurologopedyczna
- Zajęcia specjalistyczne (pedagogiczne, psychologiczne, wyrównawcze, koła zainteresowań)
Zajęcia usamodzielniające
Celem realizowanego projektu jest przygotowanie młodzieży do przyszłego życia, które czeka ich po zakończeniu kształcenia w liceum. Zdobyte wykształcenie nie jest jedynym czynnikiem, który pozwoli na samodzielne, aktywne funkcjonowanie zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym. W związku z tym proponujemy szereg zajęć, które pomogą uczniowi w zrozumieniu siebie, swoich mocnych stron, kompetencji oraz ich późniejszym wykorzystaniu w życiu prywatnym i społecznym.
Zajęcia usamodzielniające, to cykl spotkań, na których będziemy podejmować tematy związane z ogólnie rozumiana samodzielnością. Począwszy od nauki przygotowania posiłków, konstruktywnych zakupów przez tematyczne warsztaty ze specjalistami. W planach mamy również zajęcia w instytucjach zajmujących się pracą z osobami ze spektrum autyzmu.
Trening aktywności społecznej
Cykl zajęć mających na celu rozwój umiejętności społecznych ucznia wykorzystywanych w przestrzeni funkcjonowania człowieka, nie tylko w grupie rówieśniczej, ale również aktywnego uczestnika życia szeroko rozumianego społeczeństwa. Dzisiaj przestrzeń publiczna i życie społeczne jest miejscem aktywności na wielu płaszczyznach począwszy od życia lokalnego po aktywności człowieka jako jednostkę tworzącą społeczność globalną. W przypadku osób ze spektrum autyzmu aktywne uczestniczenie w życiu jest trudne z wielu względów. W związku z tym proponowane zajęcia rozumiemy, jako formę wsparcia na polu aktywności społecznych przydatnych zarówno w relacjach towarzyskich, pracy, jak i innych podejmowanych aktywności. Spotkania stanowią rozszerzenie treningu umiejętności społecznych o kolejne aktywności podejmowane przez „młodych dorosłych”. W ramach przedmiotu planujemy również wyjścia do instytucji i uczestniczenie w warsztatach związanych z podejmowaną tematyką. W toku zajęć uczeń nabędzie umiejętności umożliwiających poruszania się w danych obszarach.
Trening Umiejętności Społecznych
Trening umiejętności społecznych to rozwijanie umiejętności społecznych. Umożliwi to otwarcie się na świat, przezwyciężanie swoich trudności. TUS prowadzimy w formie tzw. „klubu przyjaciela”. Będzie to przestrzeń, gdzie w bezpiecznych warunkach, w małej grupie uczymy się dbania o swoje potrzeby, a także szacunku w relacji z drugą osobą. Będziemy oswajać lęk, smutek, złość dzięki czemu łatwiej radzić sobie z codziennymi wyzwaniami. Zajęcia mają na celu aktywizacje uczniów i nabywanie umiejętności społecznych poprzez dzielenie się swoimi zainteresowaniami i aktywne uczestnictwo w zainteresowaniach innych członków grupy. Poza tym zajęcia uzupełnione są z tematami związanymi z funkcjonowaniem w grupie rówieśniczej, które pełnią rolę dopowiedzenia i stymulacji do wykonywanych ćwiczeń. Uczniowie nabierają umiejętności społecznych niezbędnych do funkcjonowania wśród rówieśników.
Trening Umiejętności Poznawczych
Zajęcia będą miały na celu uświadomienie sobie wpływu funkcji wykonawczych na wybory życiowe i jakość życia społecznego człowieka. Podczas spotkań będziemy uczyć się zarządzania własnym czasem oraz planowania działań podczas całego dnia. Zwrócimy uwagę na skuteczne sposoby uczenia się oraz jak ćwiczyć pamięć i uwagę mimowolną.
Indywidualne zajęcia wspierające
Spotkania ze specjalistami pracującymi w szkole, mające na celu wsparcie ucznia w codziennym funkcjonowaniu na terenie placówki oraz innych zagadnieniach, które mogą być trudne dla podopiecznych. Specjaliści określają formę oraz zakres wsparciu na podstawie informacji zawartych w orzeczeniu oraz wynikających z własnych obserwacji a także wywiadu z rodzicem. Do wspomnianych form wsparcia zaliczamy zajęcia z psychologiem, pedagogiem, logopedie, zajęcia wyrównawcze.
Na terenie placówki pracuje grono specjalistów, którzy w każdej chwili gotowi są wesprzeć ucznia. W razie potrzeby podopieczni mogą zgłosić swój problem i otrzymać oczekiwaną pomoc. Specjaliści utrzymują stały kontakt z rodzicami.
Trening koncentracji uwagi
Prowadzone zajęcia mają na celu wsparcie ucznia w procesach skupiania uwagi na zagadnieniach szkolnych. Szereg ćwiczeń podejmowanych podczas zajęć wspiera koncentracje na zadaniach, skuteczną strategię rozwiązywania oraz czasie, w którym należy wykonać polecenie.
Drama
Metoda pracy z grupą bazująca na naturalnej umiejętności wchodzenia w role. Drama tworzy sytuacje edukacyjne, do których angażuje uczestników wykorzystując naturalną umiejętność człowieka do wchodzenia w role. W bezpieczny sposób mogą wypróbować nowe zachowania, metody i szukać rozwiązań dla bieżących trudności. Mogą uczyć się również od rówieśników, obserwując ich pomysły wdrażane w konkretnych, inscenizowanych sytuacjach. Z pomocą różnych technik uczą się również rozwijania kreatywności, koncentracji i umiejętności pracy w grupie. Jednocześnie mogą lepiej poznać samych siebie, badać swoje emocje i przekonania, znaleźć odpowiednie dla siebie techniki relaksacyjne. Zajęcia to również okazja do zwiększenia poczucia sprawczości, rozwoju empatii i podniesienia umiejętności komunikacyjnych. A wszystko to przebiega w przyjaznej atmosferze, pełnej akceptacji, otwartości i zabawy.
W dramie poprzez wchodzenie w role możliwe jest analizowanie sytuacji z innego punktu widzenia, poznanie nowych perspektyw oraz możliwości zachowań, a następnie trenowanie ich. Uczestnictwo w dramie daje poczucie sprawstwa, które owocuje utrwalaniem się pozytywnych wzorców zachowań.
Terapia logopedyczna
Rozwijanie mowy oraz korygowanie nieprawidłowości w rozwoju językowym ucznia.
Cele szczegółowe:
- Usprawnianie mięśni języka, warg i pierścienia zwierającego gardło oraz koordynacji narządów artykulacyjnych – ćwiczenia artykulacyjne.
- Kształtowanie prawidłowego toru oddechowego i pogłębianie oddechu – ćwiczenia oddechowe.
- Wyrabianie właściwej tonacji – ćwiczenia emisyjno-głosowe.
- Rozwijanie słuchu fonemowego.
- Rozwijanie uwagi słuchowej – koncentrowanie uwagi na sygnałach dźwiękowych, identyfikowanie i różnicowanie bodźców akustycznych i wzrokowych.
- Utrwalanie wymowy głosek prawidłowo realizowanych.
- Wzbogacanie mowy biernej i czynnej.
- Kształtowanie umiejętności poprawnego budowania zdań, w tym zadawania pytań.
- Rozwijanie mowy dialogowej.
- Wywołanie głosek szumiących w izolacji i ich utrwalanie w sylabach.
Stosowane metody:
- ćwiczenia logopedyczne: oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, usprawniające motorykę i kinestezję narządów mowy, słuchu fonematycznego
- autokontrola słuchowa
- pokaz i wyjaśnianie ułożenia narządów artykulacyjnych
- kontrola wzrokowa
- uwrażliwianie miejsc artykulacji
- odczytywanie mowy z ruchów ust
- ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
- ćwiczenia logorytmiczne
- gry dydaktyczne, planszowe
- elementy metody werbo-tonalnej
- wykorzystywanie pewnych nieartykułowanych dźwięków lub czynności fizjologicznych organizmu do tworzenia nowych głosek
Koła Zainteresowań
Nasi uczniowie mogą wszechstronnie rozwijać swoje zainteresowania. Po rozpoczęciu roku szkolnego przeprowadzona zostanie ankieta w celu przedstawienia oferty zajęć pozalekcyjnych zgodnych z potrzebami naszych uczniów. Dzięki temu dodatkowe zajęcia zostaną odpowiednio dopasowane do oczekiwań uczniów.
Nauczyciele i specjaliści planują swoje zajęcia i dostosowują ich ilość oraz terminy do planu lekcji klasy oraz indywidualnych możliwości uczniów.
Podczas ferii zimowych oraz wakacji organizujemy dla naszych uczniów obozy „terapeutyczno-wypoczynkowe”. Niewielka ilość uczestników obozu gwarantuje wyjątkową indywidualizację pracy i komfort dla każdego obozowicza.
Podczas obozów zapewniamy :
- Pobyt i zakwaterowanie
- Wyżywienie
- Ubezpieczenie NNW
- Opiekę kierownika oraz terapeutów-wychowawców
- Realizację programu terapeutycznego i rekreacyjno-turystycznego